liane van der krogt en erik plomp

Een succesvolle fotoactie bij Stevensbloem

Begin april stond dit artikel in de Telegraaf.  Een artikel over dat ook de privacy van Nederlanders was geschonden. 87 miljoen gebruikers. Er was veel te doen rondom Facebook en privacy. De week erna hadden wij een leuke Facebookactie gepland in de Stevensbloem in Leiden; het Stevensbloem Prijzenfestival.De opzet van deze actie was vooral aandacht voor het winkelcentrum verzorgen. Waarbij Facebook werd ingezet.  Bijna alle winkels die in het winkelcentrum zitten deden mee en leverden een bijdrage in de vorm van een cadeau dat te winnen was. Koek, taart, een BBQ, een fiets. En wij vroegen de mensen of ze met de prijs of een waardecheque op Facebook wilden. De mensen met de meeste likes per prijs wonnen de prijs. Wat opviel was dat na het Facebookdebacle veel mensen riepen “Op de foto op Facebook, mij niet gezien.” Het aantal foto’s dat we onszelf als doel gesteld hadden haalden we niet. 

De grap was dat dit een van de meest succesvolle acties was. Succesvol niet alleen omdat er reuring op winkelcentrum Stevensbloem was;  er liepen mooie dames rond, die grilworst, kaas en koeken uitdeelden. En waar je mee op de foto kon. Maar ook omdat de facebookstatistieken toonden dat er heel veel gereageerd werd. En geliked.Een week na de fotoactie werden de prijswinnaars bekend gemaakt. De prijswinnaars of winnaressen die zichzelf herkenden (of door anderen herkend) konden hun prijs ophalen bij de betreffende winkelier.Een aardige oma waar men door het bericht te delen naar op zoek ging; binnen een paar dagen was ze gevonden. Een van de leuke effecten; winkelcentrum Stevensbloem kwam dus weer regelmatig voorbij in allerlei tijdlijnen. Ter ondersteuning een aantal statistieken (alleen voor deze actie, de rest is afgeschermd). Uiteraard zijn wij met dit soort campagnes ook beschikbaar voor een ander winkelcentrum of stadshart.Bekijk de actie op Facebook

Erik Plomp & Liane van der Krogt

Facebook
Twitter
LinkedIn