WHAM!: SEO in 4 stappen
SEO is een veelgebruikte term in de digitale omgeving. Google verandert langzaam in een alleenheerser over ons succes op het internet. Daarbij zijn er meer dan 200(!) ranking-factoren die direct invloed hebben op uw online zichtbaarheid. Veel van deze factoren zijn moeilijk tot niet te beïnvloeden. Zo is een belangrijke factor voor de SEO de “leeftijd” van een website. Toch raad ik jullie aan om niet bij de pakken neer te zitten. In deze blog lever ik jullie WHAM!, een 4-stappenplan voor goede “onpage” SEO.LET OP! WHAM! is een stappenplan voor doe-het-zelvers en beginnende SEO’s.
Voordat ik begin met mijn verhaal over het WHAM!-principe stel ik mezelf even voor. Ik ben Stefan Vonk (foto), SEO- en conversiespecialist. Als zelfstandige marketeer werk ik voor verschillende bedrijven op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en het verhogen van de online zichtbaarheid.
Mijn ervaringen met WHAM!
Zo heb ik een keukenrenovatiespecialist in mijn portfolio. Door het WHAM!-principe goed toe te passen, heb ik de positie in 3 maanden weten verhogen tot de top 3 van Google. Dit betekent dat de website tussen Grando en de Keukengigant staat. Mijn relatie is echter een kleine onderneming en concurreert nu direct met de grote jongens. Dit klinkt natuurlijk prachtig, maar wat zijn de resultaten?Binnen 3 maanden:• Toename van 500% in weergaven• Toename van 300% in unieke bezoekers• Toename van 350% in leads via de websiteEen andere relatie van mij heeft deze maand voor het eerst een klant binnengehaald via de website. Ik kreeg een ontzettend enthousiast telefoontje dat het doorvoeren van WHAM! direct invloed heeft op zijn online business. Zo heb ik nog een aantal voorbeelden, maar laat ik jullie niet te lang bezighouden met succesverhalen.
Kortom, een hogere in positie heeft direct effect op uw online zichtbaarheid!
Goh, lekker open deuren intrappen meneer Vonk?Ja, het klinkt heel logisch en eenvoudig. Toch heb ik in mijn ervaringen op het gebied van SEO- en conversieoptimalisatie gemerkt dat het toch lastig is om SEO goed door te voeren. Om deze reden wil ik jullie kennis laten maken met WHAM! en geef ik jullie een aantal extra tips voor een goede SEO-strategie. Daarbij wil ik jullie tools voor het opstellen van deze strategie aanreiken. Blijf bij de les, want aan het einde van de blog geef ik jullie een verrassing!
Wat houdt het WHAM!-principe precies in?
WHAM! staat voor: Word count, Headers, ALT-codes en META. Deze vier elementen zijn van vitaal belang voor een goede SEO-strategie en ik ga je nu uitleggen waarom!
De W staat voor Word count
Uit een onderzoek door een gerenommeerd marketingbureau blijkt dat het gemiddelde aantal woorden van een website op de hoogste positie van Google uitkomt op 1890 woorden . De word count is een belangrijke factor, want Google levert haar gebruikers het meest relevante zoekresultaat. 1890 woorden lijkt ontzettend veel, maar dit is niet geheel onmogelijk!
Laten we stellen dat 1250 -2000 woorden goed genoeg is voor de website. Ik geef jullie graag een aantal tips om dit aantal te behalen:
- Voeg een “footer” toe. Wat is een footer? Dit is een element dat op elke webpagina aanwezig is. U kunt hier uw adresgegevens toevoegen (dit is altijd een goed idee voor de customer experience). Daarnaast kunt u een tekst van 75 – 150 woorden toevoegen met zoekwoorden, locaties en uiteraard uw merknaam.
- Voeg een element voor uw blogs en recensies toe. Dit element ervaart de klant niet als storend, maar levert u al gauw 300-400 woorden op.
- Deel uw dienst op in onderdelen om meer ruimte te maken voor omschrijvingen (75 woorden per dienst x 3 diensten = 225 woorden)
- Maak een slider op de website met kleine omschrijvingen (20 woorden x 5 slides = 100 woorden)
- Maak gebruik van dropdown elementen. Op deze manier is niet de gehele tekst zichtbaar, maar staat deze wel in de HTML-code. Dit draagt bij aan een verhoogde word count.
Met al deze tips zit u al gauw op 1000 woorden en heeft u nog ruimte voor een introducerende tekst en omschrijvende teksten. Opeens is een word count van 1500 geen “mission impossible” meer. Een ander belangrijk onderdeel is het aantal zoekwoorden op de website. Aan het einde van deze blog staat een gratis tool voor het meten van uw keyword density. Probeer de keyword density te beperken tot maximaal %3,5.
De H staat voor Headers
Headers zijn een belangrijk onderdeel van de website. Zij delen immers de content in naar verschillende onderwerpen. Een ideale header heeft tussen de 15 en 65 karakters (incl. spaties). Natuurlijk is het ook van belang om de zoekwoorden in de headers op te nemen.De website is op te delen in 6 verschillende headers:
- H1: De belangrijkste header op de website. Te vergelijken met een krantenkop.
- H2: Tussenkopjes op de website en ook belangrijk voor de vindbaarheid.
- H3: Aanduidingen in de tekst, vooral gericht op lezers die de tekst alleen scannen.
- H4: Heeft hetzelfde doel als H3, maar heeft minder SEO-waarde.
- H5: Een aanduiding in de tekst die Google in overweging moet nemen.
- H6: Een extra kopje of omschrijving van een afbeelding/media
De A staat voor Alt-codes
Afbeeldingen zijn ontzettend waardevol voor zowel de vindbaarheid als de customer experience. Zo wijst onderzoek uit dat afbeeldingen gemiddeld 80% meer interactie krijgen. Dit is natuurlijk mooi, maar dan moeten potentiële klanten wel eerst op de website komen!
Gelukkig kunnen we afbeeldingen een SEO-waarde geven op twee manieren, namelijk:
Geef de afbeeldingen SEO-waarde met een unieke bestandsnaam. Veel afbeeldingen hebben een bestandsnaam als 123455.jpg. Dit heeft geen waarde voor de zoekmachines. Verander de naam naar bijvoorbeeld “seo-strategie.jpg” en Google geeft de afbeelding meer waarde.
Voer handmatig ALT-codes in. Dit vergt even wat technische kennis, dus vraag uw webdeveloper om hulp! De ALT-code is een alternatieve omschrijving van de afbeelding. Dus in mijn geval is het: Hoe stel je een goede SEO-strategie op. Deze ALT-code wordt door Google uitgelezen en geeft dus extra SEO-waarde aan de website.
De M staat voor META
De META bestaat uit drie delen: de META-titel, META-omschrijving en de META-keywords. Over deze laatste is er een beetje controversie. Veel SEO’s geven aan dat META-keywords niet langer relevant zijn, en dat zij bij overmatig gebruik zelfs strafpunten opleveren! Aan de andere kant geven SEO’s aan dat het per casus anders is . Om deze reden raad ik aan om niet te veel META-keywords op de website te plaatsen.
De perfecte META-titel
Een perfecte META-titel moet activerend zijn. Met activerend bedoel ik een call-to-action of een titel met een emotionele lading. The titel moet tussen de 15 en 55 karakters lang zijn en vooral niet daarbuiten. Als de titel te lang is, dan snijdt Google te overige tekst af en is dit niet leesbaar.
Tips voor de perfecte META-titel:
- Ongeveer 45 karakters in ideaal
- Plaats een prijs in de titel als het gaat om een los product
- Activeer mensen met woorden als: nu, direct, vandaag of speciaal
- Zorg dat de titel duidelijk te lezen is, oftewel actief schrijven
- Gebruik zo min mogelijk gebruik van leestekens
* Outbound links: dit zijn weblinks die u kunt invoegen. Denk bijvoorbeeld aan artikelen over het onderwerp waar u over schrijft. Een WikiHow-pagina is bijvoorbeeld een goede outbound link. Zorg wel dat deze links een hoge autoriteit hebben.** Google recensies: Google hecht veel waarde aan relevante resultaten. Wat is er relevanter dan een website die veel positieve recensies heeft?
De perfecte META-omschrijving
Een perfecte META-omschrijving trekt de klant naar de website. Het omschrijft niet alleen het product, maar ook de waarde voor de klant. Denk hierbij aan een ludieke actie, speciale aanbieding of een andere incentive. Daarbij is het voor de vindbaarheid handig om 1 – 2 keer de juiste zoekwoorden in te voegen (DUH!). Wanneer er prijzen aanwezig zijn, kunt u ook deze prijzen terug laten komen in de META-omschrijving.
Tips voor de perfecte META-titel
- Tussen de 51 en de 165 karakters
- Ideaal is 145 – 150 karakters inclusief spaties!
- Een duidelijke call-to-action voor het bezoeken van de website
- Top 10’s, How to’s, Stappenplan en acties zijn goede elementen in een META-omschrijving
- Maak nu een afspraak! of Bekijk nu uw persoonlijke aanbod! doen het ook altijd heel goed
- Gebruik niet te veel zoekwoorden om een label als spam te voorkomen
- Schrijf de tekst voor je klant, niet voor de zoekmachine
(GRATIS) SEO-tools voor beginners
Tsja dat WHAM!-principe klinkt goed, maar hoe doe je dat? Veelal is het mogelijk om via uw CMS (content managementsysteem) zelf de SEO door te voeren. Zo kent WordPress plug-ins als Yoast en maken gesloten systemen veelal gebruik van eigen SEO-elementen. Kun je dit niet vinden? Vraag dan uw webdeveloper om hulp.
1) Gebruik Quicksprout voor het meten van de HAM uit WHAM!
Quicksprout geeft de beginnende SEO-specialist een goed overzicht van de huidige Headers, META en ALT-codes. Het is mogelijk om deze elementen aan te passen en een lijst met aanpassingen te downloaden. Deze kunt u vervolgens doorsturen naar uw webdeveloper of zelf in het CMS aanpassen.
Een ander voordeel is dat de tool zelf suggesties geeft voor zoekwoorden. Dit is wel op basis van de huidige tekst op de website en dus niet suggesties op basis van algehele zoekvolumes. De gratis tool geeft een beginnende SEO-specialist veel inzicht in de huidige website.
2) Google search console voor uw resultaten!
Google Analytics geeft u veel nuttige gegevens, maar kan voor de ongetrainde SEO erg overweldigend zijn. Bent u alleen op zoek naar uw Google presence? Vraag uw webdeveloper om u toegang te geven tot de Search Console.
Deze tool geeft u inzichten in welke zoekwoorden u bezoekers, weergaven en/of conversies opleveren. Daarnaast kunt u de gemiddelde positie voor een zoekwoord analyseren. LET OP! De positie in de search console is een gemiddelde van de webpagina met de hoogste en laagste positie.
3) Gebruik SEOQuake voor diepere inzichten in uw website
SEOQuake is een plug-in in uw Chrome Browser en geeft u diepere inzichten in uw website. Deze tool analyseert niet alleen de woorden, maar ook de technische aspecten van uw website. Een ander groot voordeel is dat u de keyword density (4 zoekwoorden op 100 woorden is 4%) meten.
WHAM! jouw website met Mijncommunicatieafdeling
Ik hoop dat deze blog u helpt bij optimaliseren van uw website. SEO-optimalisatie is een tijdrovend proces en vergt kennis van zowel technische elementen als marktkennis. Het is immers belangrijk om te weten welke zoekwoorden veel gezocht worden, wat de trends zijn en hoe u de concurrentie kan verslaan.
Om deze reden doe ik lezers van deze blog een UNIEKE AANBIEDING!!!
WHAM! nu uw website met een diepgaand SEO-onderzoek door mij! Neem contact op met Mijncommunicatieafdeling voor €100,- korting op een volledig SEO-onderzoek!
Wat houdt zo ’n SEO-onderzoek in? Ik ben blij dat u dat vraagt. Voor € 349,- (normaal € 450,- ) krijgt u een volledige en gefundeerd rapport bestaande uit de volgende onderdelen:
Analyse van de huidige website
Analyse van drie topconcurrenten in Google
50 zoekwoorden met een hoge SEO-waarde voor uw website
Zoekwoorden en onderwerpen voor blogs
Inzicht in de Google Trends omtrent uw product of dienst
Implementatieplan met concrete actiepunten voor uw website
Dus neem nu contact op met Mijncommunicatieafdeling.